Saturday, October 12, 2013

Budapest, Unkari

Juna Ukrainasta saapui pilvisenä helmikuun aamuna 2013 Budapestin Keletin rautatieasemalle. Unkarilainen ystäväni Bence oli minua vastassa ja yhdessä suuntasimme kohti hostellia jossa majoituin. Hostellina toimi Wombat's Hostel, joka oli siisti ja mukava, mutta omaan makuuni liian suuri paikka. Mutta 10 euron hinta miellytti mukavasti.

Hostellilta suuntasimme heti nähtävyyksien pariin. Suuntasimme suoraan Budan linnan luokse, josta oli hienot näkymät kaupungin yli. Itse linnan sisälle emme suunnanneet. Tsekkasimme myös muut kohteet, jotka löytyvät Budan Linnavuorelta, kuten Kalastajanlinnakkeen, joka ilmeisesti on joskus ollut maksullinen, mutta nyt sinne pääsi ilmaiseksi ihastelemaan lisää maisemia.
Maisemien ihailun jälkeen käppäilimme mäeltä alas ja ylitimme joen takaisin Pestiin. Lounaan jälkeen kiertelimme keskustassa katsomassa mm. parlamenttitalon ulkoapäin, Pyhän Tapanin kirkon ja kaupungin suurimman synagogan.

Seuraavana päivänä olikin syntymäpäiväni. Sen kunniaksi suunnistin ensimmäiseksi aamulla kohti parlamenttitaloa. Parlamenttitalon pääsee näkemään sisältä osallistumalla kierrokseen, joita järjestetään useampi päivässä monilla kielillä. Talo oli todella vaikuttava, etenkin huone jossa säilytetään Unkarin hallitsijan kruunua. Suosittelen vierailemaan. Loppupäivän kiertelin taas ilman suuntaa keskustassa ennen kuin palasin hostellille valmistautumaan iltaan. Bence oli kutsunut kavereitaan juhlistamaan syntymäpäivääni, jonka juhlimisen aloitimme kuuluisassa Szimpla Kertin baarissa. Loppuja baareja ja klubeja en muistakaan enää nimeltä, että hyvä ilta ja yö oli!

Aamulla pientä krapulaa kärsiessäni lähdin kävelemään pitkin Andrássy-katua, joka johtaa keskustasta Sankarien aukiolle. Andrássyn varrella olevat talot ovat erittäin hienoja arkkitehtuurisesti, ja kadun alla kulkee manner-Euroopan vanhin metrolinja, joka muistuttaa maanalaista raitiovaunua. Minulla ei ollut tarpeeksi käteistä, että olisin voinut kokeilla tuota metroa enkä juuri silloin jaksanut etsiä automaattia. Vaikuttavan Sankarien aukion takana sijaitsee Kaupunginpuisto. Puisto on myös hyvä vierailukohde sillä siellä sijaitsee mm. kaunis Széchenyin ulkoilmakylpylä, arkkitehtuurillisesti mielenkiintoinen Vajdahunyadin linna sekä Budapestin eläintarha.

Viimeinen päiväni Budapestissa toi vihdoin auringon esiin! En tehnyt mitään kummempaa, kuin suunnittelen seuraavan päivän matkaa Ljubljanaan. Kävin kävelemässä Tonavan rannalla, jotta saisin Budan linnasta ja parlamenttitalosta myös aurinkoisia kuvia ja löysin aukion, jossa oli esillä unkarilaisia lihantuottajia, juustonvalmistajia ja leipomoita. Parempaa tapahtumaa ei olisi voinut olla kokeilla erilaisia tuotteita ympäri Unkaria!

Illalla tapasin taas Bencen ja kävimme pienellä kävelyllä Budan puolella, jonka jälkeen suuntasimme taas baareihin. Oikein mukava viimeinen ilta Budapestissa.
Seuraavana aamuna herättyäni ja aamiaisen nautittuani suuntasin Délin juna-asemalla, josta otin junan kohti Sloveniaa ja Ljubljanaa! Sain koko vaunuosaston itselleni ja ensimmäiseksi otinkin nokoset. Herättyäni huomasin, että olimme ohittamassa Balaton-järveä, joka näytti oikein mukavalta paikalta jopa helmikuun harmaassa säässä. Yhdeksän tunnin matka sujui oikein mukavasti musiikkia kuunnellen ja tv-sarjoja katsellen. Kunnes saavuimme Kroatiaan, josta lisää seuraavassa kirjoituksessa.