Tuesday, January 7, 2014

Gdańsk, Puola

5 päivää vierähti nopeasti Białystokin kaupungissa itäisessä Puolassa hyvässä seurassa. Opiskelijatapahtuman päätyttyä suuntasimme Olgan kanssa kohti Gdańskia, josta paluulento Suomeen odotti parin päivän päästä. Białystokista oli onneksi suora junayhteys Gdańskiin ja matka sujui suurimmaksi osaksi nukkuen ja koska junassa ei ollut ruuhkaa, saimme vaunuosaston itsellemme lähes koko matkan ajaksi. Ikkunasta vilahteli mielenkiintoisia maisemia ohittaessamme Puolan järvialueen, joka on itseasiassa toiseksi suurin jääkauden luoma järvialue Euroopassa järvi-Suomen jälkeen! Alueen juna-asemilta nousikin paljon kyytiin retkeilykamppeita kantaneita ihmisiä. Gdańskiin saavuimme myöhään illalla ja suuntasimme suoraan hostellille. Voin suositella Happy Seven Hostelia erittäin mielelläni, yksi parhaimmista missä olen majoittunut! Huoneet oli älyttömän siistit ja joka huoneessa on eri teema. Me saimme matkailuteemaisen huoneen ja paremmin koristeltua huonetta meille ei olisi voinut olla! Henkilökunta oli oikein mukavaa myös. Kävimme Olgan kanssa syömässä iltapalat ja katsoimme vielä hostellilla yhden elokuvan ennen kuin suuntasimme unten maille.

Pitkien yöunien jälkeen olo oli ihanan levännyt. Edellinen viikko oli mennyt noin max. 3 tunnin unilla joka yö. Nautimme hostellilla aamiaisen ennen kuin suuntasimme tutkimaan kaupunkia. Olimme kuulleet, että Neitsyt Marian kirkon edestä lähtisi aamulla ilmainen kävelykierros ja ajattelimme, että voisimme ottaa sen. Matkalla kirkolle ihastelimme Gdańskin kaupunkikuvaa. Itselläni ei ollut mitään aavistusta siitä, että Gdańsk näyttää niin kauniilta! Paljon upeita vanhoja värikkäitä taloja. Tai siis vanhuus on hyvin epämääräinen käsite, sillä Gdańskin pommitettiin toisessa maailmasodassa aikalailla maantasalle, joten suurin osa rakennuksista on siis jälleenrakennettuja, mutta alkuperäiseen tyyliin. Keskustassa liikkui paljon muita turisteja vaikka oltiin jo turistisesongin ulkopuolella. Halpalentoyhtiöitä on varmasti kiittäminen tästä. Kävelykierroksen tapaamispaikalle saavuimme hieman etuajassa. Myös muita turisteja saapui paikalle, mutta opasta ei koskaan näkynyt joten päätimme siis tehdä oman kierroksen. Ensiksi vierailimmekin kirkossa, jonka eteen olimme tulleet. Neitsyt Marian kirkosta löytyy valtava astronominen kello, joka on ihan hauska.

Suuntasimme kirkolta Ulica Długan eli pitkän kadun alkupäähän. Katu on vanhan kaupungin pääkatu ja rakennukset sen varrella ovat erittäin kauniisti koristeltuja. Kadun alkupäässä on Kultainen portti, joka on itseasiassa harmaa, joten nimen alkuperä jäi epäselväksi. Kävelimme kadun läpi katsellen matkamuistomyymälöiden tarjontaa. Katu päättyy Długi Targille eli pitkälle torille. Torin vieressä kohoaa kaupungintalon erittäin upeasti koristeltu torni. Torin keskeltä löytyy Neptunuksen suihkulähde. Toria ympäröivät rakennukset on maalattu upeasti ja niistä löytyy mielenkiintoisia yksityiskohtia, mm. koppakuoriaisen näköiset rännit yhdessä rakennukset. Olimme Olgan kanssa nälkäisiä, joten poikkesimme lähellä olleeseen maitobaariin, jonka nimi oli Neptune. Voin suositella paikkaa, sillä tilaamani porkkanakeitto ja sienipierogit olivat uskomattoman hyviä! Limun kanssa tämä kaikki maksoi alle 6 euroa!

Lounaan jälkeen kävelimme torin päässä olleen Vihreän portin ali ja saavuimme joen rantaan. Katsastimme joenrannalla olevan keskiaikaisen nostokurjen ja sen jälkeen tajusimme, että Gdańskin keskusta oli aikalailla siinä. Hostellimme oli lähellä ja menimme sinne miettimään suunnitelmaa loppupäivälle, koska kellokaan ei ollut paljoa. Käytyämme läpi Gdańskin ja lähialueiden kartat päätimme lähteä vierailemaan naapurikaupungissa Sopotissa, josta löytyy suomalaisille mielenkiintoisesti nimetty laituri. Matkalla juna-asemalle bongasimme muutaman uuden kirkon ja mm. ison vanhan myllyn. Asemalta otimme seuraavan junan Sopotiin, joita menee jatkuvasti.

Sopotissa suuntasimme asemalta kohti keskustaa josta löytyy viehättävä kävelykatu, joka johtaa kohti merta. Kadun varrelta löytyy mielenkiintoinen modernin arkkitehtuurin luomus, joka on vinosti rakennuttu toimistotalo. Sitä on hankala kuvailla sanoin, mutta netistä kyllä löytyy kuvia. Kävelykatu päättyy isoon aukioon, jonka takaa siintää jo meri. Aukion laidalla meren vieressä on viehättävä majakka ja sen vieressä on iso kyltti, jota olimme tulleet etsimään. Kyltissä luki isoin kirjaimin "MOLO". Molo on kyltin takana oleva Euroopan pisin puulaituri. Emme kuitenkaan menneet kävelemään Mololla sillä siitä lystistä pitää maksaa ja päätimme säästää muutaman euron tässä. Ihailimme siis Euroopan pisintä Moloa rannalta. Sopotin ranta oli muuten ihan viehättävä paikka ja pystyn kuvittelemaan, kuinka kesä helteillä koko ranta on täynnä. Nytkin oli aurinkoinen ja lämmin päivä joten monet istuskelivat rannalla viettämässä aikaa. Ennen kuin suuntasimme takaisin rautatieasemalle kävimme vielä nauttimassa rannalla olevan suolavesilähteen vettä sitä varten rakennetussa kahvilassa ja söimme vohvelit kävelykadun varrella.

Paluumatkalla Gdańskiin jäimme junan kyydistä aikaisemmalla asemalla, koska oli Olga oli kiinnostunut vierailemaan Gdańskin suurimmassa puistossa Park Oliwskissa. Puisto olikin erittäin viehättävä paikka ja siellä oli mm. kivoja mystisen oloisia puiden ympäröimiä polkuja. Auringon laskettua häippäsimme puistosta ennen kuin sen portin sulkeutuivat ja päätimme syödä illallisen puiston vieressä olleessa amerikkalaisessa ravintolassa, joka oli ihan hyvä valinta. Ruoan jälkeen otimme junan takaisin Gdańskin päärautatieasemalle ja suuntasimme hostellille, jossa mukaamme liittyi suomalaisia tuttujamme, jotka olivat olleet myös samassa tapahtumassa kanssamme Białystokissa. Suuntasimme hostellilta oluelle baariin, jossa olut oli euron ja ilta venähti tietysti aiottua pidemmäksi.
Aamulla otimme aikaiseen bussin kohti lentokenttää, josta lensimme takaisin Suomeen muistellen mahtavia kokemuksia Puolassa!